După cum știți, liceul nostru face parte dim proiectul Erasmus+, intitulat ,,Digital Director”. Mobilitățile din cadrul proiectului au fost întârziate din cauza pandemiei, dar încercăm să recuperăm. Acum o săptămână a avut loc prima mobilitate, unde au participat exclusiv profesori, pentru a ne organiza și a pune lucrurile la punct. Vă prezint mai jos un scurt jurnal din perioada acestei mobilități.
În perioada 31 octombrie – 06 noiembrie 2021 o echipă din partea Colegiului Economic “Viilor”, formată din doamna Petrancu Adelaida – profesor de Filosofie, logică argumentare și comunicare și doamna Petrescu Adina – profesor de Limba și literatura română, a participat la activitățile desfășurate în cadrul vizitei lucru organizată de unitatea de înățământ ,,USKUDAR SEYH SAMIL MESLEKI VE TEKNIK ANADOLU LISESI”, din Istanbul, Turcia, potrivit proiectului Erasmus+, 220-1-DE03-KA229-077197_4, ,,Digital Director”

Erasmus+ este programul Uniunii Europene în domeniile educație, formare profesională, tineret și sport pentru perioada 2021-2027; acesta oferă oportunități de mobilitate și cooperare pentru toți actorii implicați activ în domeniile menționate, fie ca persoane sau ca instituții/organizații.
Programul este un instrument-cheie care sprijină îndeplinirea obiectiveleor stabilite la nivel european prin Spațiul european al educației, Planul de acțiune pentru educația digitală (2021-2027), Strategia UE pentru tineret, Agenda pentru competențe în Europa și Planul de lucru al Uniunii Europene pentru sport.
Obiectivul general al programului Erasmus+ este de a sprijini dezvoltarea educațională, personală și profesională a persoanelor care își desfășoară activitatea în domeniile educație, formare profesională, tineret și sport.
Tipuri de proiecte: Erasmus+ finanțează proiecte de mobilitate a persoanelor în scopul învățării și proiecte de cooperare între organizații și instituții. De asemenea, programul oferă sprijin pentru cooperare în domeniul politicilor la nivelul UE.
Prioritățile generale pentru perioada 2021-2027 sunt includerea și diversitatea, transformarea digitală, mediul și combaterea schimbărilor climatice și, în cazul sectorului de tineret, participarea la viața democratică.
Bugetul total pentru perioada 2021-2027 este de 26 de miliarde de Euro, aproape dublu față de perioada precedentă, 2014-2020. 70% din buget va sprijini oportunitățile de mobilitate, iar 30% va fi investit în proiecte de cooperare și în activități de elaborare a politicilor.
Bugetul României în 2021 este de aproximativ 90 de milioane de Euro.

Digital Director
Scoli participante:
IGS Busecker Tal – Germania
Uskudar SEYH SAMIL Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi – Turcia
Institut Aiguaviva – Spania
Colegiul Economic “Viilor” – România
Secondary School Centar za odgoj i obrazovanje – Croația
Scopul primei întâlniri din cadrul protectului ERASMUS+ “Digital Director” – Instambul , Turcia
Această vizită a urmărit cunoașterea specificului si a modului de lucru din unitațile școlare participante, schimbul de bune practici, participarea la workshop-uri referitoare la realizarea unui film în mod profesionist.
De asemenea, au fost discutate probleme sociale de actualitate, cum ar fi bullying-ul, egalitatea de gen, rolul educației in reducerea inechităților sociale.
Proiectul Erasmus+ “Digital Director”
Mobilitate – 31 octombrie – 06 noiembrie 2021 , Instambul , Turcia
“USKUDAR SEYH SAMIL MESLEKI VE TEKNIK ANADOLU LISESI”

Echipa Colegiul Economic “Viilor”, București:
Petrancu Adelaida – profesor de Filosofie, logica , argumentare si comunicare
Petrescu Adina – profesor de Limba și literatura română.

Obiectivele proiectului
1.Dezvoltarea aptitudinilor de a realiza filme;
2.Creșterea capacității de a gândi critic și a creativității;
3.Dezvoltarea aptitudinilor de comunicare interpresonală;
4.Conștientizarea de către elevi a problemelor sociale;
5.Observarea diferențelor și a asemănărilor dintre alte culturi;
6.Îmbunătățirea nivelului limbii engleze în rândul elevilor;
7.Promovarea gândirii interdisciplinare.

Programul vizitei de studiu:
Această vizită a avut scopul de a dezvolta abilitățile digitale ale profesorilor, de a cunoaște specificul
și modul de lucru din unitățile școlare participante, de a face schimb de bune practici, de a participa
la workshop-uri referitoare la realizarea unui film în mod profesionist, de a participa la dezbateri și
discuții privind problemele sociale comune.
31 octombrie 2021
Sosirea echipelor participante (România, Germania, Croația; echipa din Spania a
parrticipat online).
01 noiembrie 2021
Deschiderea oficială a vizitei de lucru (întâlnire cu profesorii participanți la proiect și
cu directorul unității de învățământ gazdă);
Turul liceului în care s-au desfășurat activitățile (cunoașterea programelor de studiu,
a bazei materiale și tehnologice, prezentarea culturii organizaționale);
Prezentarea, de către fiecare echipă participantă, a unității școlare din care provine, a
orașului și a țării; discuții despre asemănările și deosebirile dintre sistemele de educație specifice
fiecărei țări participante;
Vizionarea filmului turcesc ,,Mucize”, în care sunt prezentate diferite situații de viață
comune sau diferite pentru țările participante. De asemenea, sunt prezentate probleme sociale de
actualitate și de interes, cum ar fi inegalitățile sociale, bullying-ul, dar și importanța educației;
 Cină de bun venit.
02 noiembrie 2021
Vizită culturală în Istanbul – Cu scopul de a descoperi locuri potrivite pentru filmarea
unui film scurt despre probleme sociale de interes, dar și pentru a cunoaște cultura și
civilizația turcă, unitatea de învățământ din Turcia a organizat o vizită culturală în
Istanbul, in care echipele participante au putut vizita palatul Topkapî, Hagia Sophia
sau Bazarul de Mirodenii.
03 noiembrie 2021
Workshop despre realizarea profesionistă a unui film – Acest atelier a fost susținut de
unul dintre profesorii din liceul gazdă. Au fost prezentate etapele realizării unui film,
precum și diferite metode și procedee de realizare a unui film;
Asistență la ore – Echipele din România, Germania, Croația și Spania au participat,
în calitate de invitați, la o oră de limba engleză, o oră de informatică și la o oră de
desen. Apoi, fiecare participant a discutat și a evaluat orele la care a asistat.
04 noiembrie 2021
Schimb de bune practici, privind utilizarea mijloacelor TIC și a realizării de filme
în procesul de învățământ – Fiecare echipă participantă a prezentat diferite metode
de implementare a mijloacelor TIC și de utilizare a filmelor în procesul de
învățământ. De asemenea, s-a discutat despre avantajele și dezavantajele utilizării
acestora;
Dezbateri și discuții referitoare la problemele sociale comune și particulare fiecărei
țări participante – Au fost puse în discuție și dezbătute teme precum: democrația,
egalitatea de gen, relațiile pe care le experimentează adolescenții din zilele noastre
sau felul în care Uniunea Europeană ne unește, în ciuda diferențelor culturale.
05 noiembrie 2021
Discuții referitoare la atribuțiile fiecărei echipe participantă la proiect – Pe lângă
atribuțiile pe care va trebui să le îndeplinească fiecare țară, echipa din România
se va ocupa de colectarea activităților privind diseminarea proiectului. De
asemenea, doamna profesor Petrancu Adelaida îl va asista pe domnul profesor
Torsten Piske (coordonatorul proiectului) în realizarea raportului final;
A fost programată următoarea mobilitate, care va avea loc în Spania, în perioada
27.03-05.04.2021. Au fost stabilite temele pe care le vor utiliza elevii pentru a
realiza filme scurte în următoarele mobilități;
Au fost completate chestionarele de evaluare a mobilității din Turcia;
Vizită la Çamlıca Tower, care are o înălțime de 369 metri.
06 oiembrie 2021
Revenirea în țară a echipelor participante la mobilitatea din Turcia.
Propuneri de valorificare a rezultatelor, strategii de diseminare
Echipa de proiect își propune următoarele tipuri de activități pentru valorificarea rezultatelor
activităților:

  1. Diseminarea participării la vizita de lucru în Consiliul Profesoral.
    Termen: noiembrie 2021
  2. Diseminarea participării la vizita de lucru în cadrul Clubului Media ,,Viilor”.
    Termen: noiembrie 2021
  3. Diseminarea participării la vizita de lucru pe pagina de Facebook a liceului.
    Termen: noiembrie 2021
  4. Diseminarea participării la vizita de lucru pe site-ul liceului.
    Termen: noiembrie 2021
  5. Seminar adresat elevilor: ”Cum realizăm un film scurt?”.
    Termen: semestrul I, an școlar 2021-2022
  6. Inițierea unui parteneriat cu cel puțin unul din partenerii actuali în derularea altor programe
    Erasmus +.
    Termen: an școlar 2022-2023.
    Activitățile realizate vor fi urmărite cu ajutorul unei Fișe de monitorizare.
    Se va urmări gradul de participare la activități.
    Participanții la activități/seminarii vor completa Chestionare de satisfacție.
    Probabil că nu ne veți crede (glumesc!), drept care vom atașa și niște fotografii. Enjoy!

În perioada 27.03-02.04.2022 o echipă din partea Colegiului Economic ,,Viilor”, formată din doamna Petrancu Adelaida, profesor de filosofie, logică, argumentare și comunicare, doamna Popescu Oana, profesor de limba engleză și elevii Botez Andreea (clasa a X-a A), Păun Vlad (clasa a X-a A), Bozocea Denisa (clasa a X-a I), Voicu Adrian (clasa a XI-a F) și Radu Giani (clasa a XII-a B) a participat la activitățile desfășurate în cadrul vizitei de studiu, organizată de Institut Aiguaviva, din localitatea Mollet del Valles, Spania, în cadrul proiectului Erasmus+ ,,Digital Director”, 220-1-DE03-KA229-077197_4.

 Această primă mobilitate la care au participat și elevii din cadrul Colegiului Economic ,,Viilor” a avut ca scop realizarea de către aceștia a unui film scurt, având ca temă inegalitățile de gen. În acest sens, elevii noștri au prezentat fimul ,,Tot o lume a barbaților”/,,Still a Men’s World”. De asemenea, elevii din celelate țări participante și-au prezentat filmele pe care le-au realizat referitor la tema dată, iar această activitate s-a finalizat cu discuții referitoare la asemănările și deosebirile privind inegalitățile de gen care există în țările care iau parte la proiectul ,,Digital Director”.

Instituția școlară organizatoare a realizat un tur al orașului Mollet del Valles, pentru a prezenta, atât elevilor, cât și profesorilor participanți, locurile în care elevii din Spania au filmat propriul lor film.

De asemenea, toți elevii și profesorii participanți la această mobilitate au fost invitați la Primăria orașului Mollet del Valles, unde au fost primiți de către consilierul general. Acesta a vorbit despre importanța implementării proiectelor Erasmus+. În cadrul acestei activități, elevii Bozocea Denisa și Radu Giani au acordat interviuri, care au fost difuzate la televiziunea locală. De asemenea, acest eveniment a fost prezentat și în presa locală, în ziarul ,,somMollet”.

Pe de altă parte, profesorii iplicați în proiectul ,,Digital Director” de la Institut Aiguaviva au organizat, pentru toți participanții la mobilitate, tururi ghidate în Barcelona, pentru a descoperi locuri potrivite pentru a realiza un film sau locuri unde a fost deja realizat un film, printre care putem enumera: cartierul Gotic, (unde a fost filmat filmul ,,The Perfume”), Catedrala Gotică, La Boqueria, Basilica del Mar, Casa Batlllo, La Pedrera, Parc Guell, Sagrada Familia, Spitalul Sant Pau. Nu în ultimul rând, trebuie amintită excursia in localitatea Sitges, unde, atât elevii cât si profesorii participanți au putut afla detalii despre organizarea și desfășurarea Festivalului Internațional de Filme Fantastice.

De asemenea, toți elevii participanți la această mobilitate au aflat despre modalitatea în care se desfășoară sistemul educațional din Spnia, în timp ce profesorii au participat la un workshop referitor la strategiile actoricești care ar putea fi folosite în cadrul acestui proiect.

Iată ce spun elevii noștri referitor la această mobilitate:

,,Mie mi-a plăcut faptul că am avut ocazia să zbor peste multe țări și să cunosc oameni noi. Sunt foarte încântat că amintirile mele din Spania au un contur anume. Sunt altceva. Am cunocut numai oameni minunați. Această amintire din Spania va fi de neuitat pentru mine. Filmele tuturor țărilor participante au fost excepționale.” (Voicu Adi, 11F)

,,Salut! Experiența din Spania a fost mult mai mult decât mă așteptam. Am itntâlnit persoane noi și am aflat câte ceva din cultura fiecărei țări participante. De asemenea, am aflat noi perspective referitoare la modul  de a trăi și de a gândi și am putut să ma apropii atât de colegii mei de liceu, cât și de profesoarele coordonatoare. Sunt mândră să am astfel de persoane în liceu și să știu că în liceul nostru se pot forma prietenii și amintiri pe care nu le voi uita. M-am îmtâlnit cu mulți copii spanioli, germani, turci și croați cu care am creat multe amintiri de neuitat.” (Bozocea Denisa, 10 I)

,,Spania este un loc de neuitat. Am trăit nenumărate povești amuzante, interesante și distractive alaturi de colegi și bineînțeles, alături de copiii din celelalte țări. (Botez Andreea, 10 A).

,,A fost pentru prima dată când am plecat din țară. A fost pentru prima dată cand am zburat cu avionul, și pot spune că am fost încântat. Am întâlnit elevi din Spania, Germania, Turcia și Croația. Toți au fost extraordinari și am realizat schimburi interculturale foarte interesante.” (Radu Giani, 12 B).

,,Eu sunt un pic timid și, trebuie să recunosc faptul că mi-a fost un pic teamă să interacționez cu elevi și cu profesori din alte țări. La un moment dat, chiar aveam impresia că numai știu să vorbesc engleză. Dar, toate aceste temeri au ținut până am ajuns în Spania. Atunci când am întâlnit această comunitate de oameni minunați care participau la proiectul ,,Digital Director”, mi-am dat seama că toți suntem la fel și că toți facem parte din Uniunea Europeană. (Păun Vlad, 10A).